miercuri, 11 august 2010

Cum sa comunici eficient

- Este bine sa zambesti pe cat posibil.
- Asculta foarte atent continutul a ceea ce spune celalalt, dar urmareste-i si starea afectiva (corpul vorbeste mai bine decat cuvintele).
- Priveste-l pe celalalt cand i te adresezi – este o dovada de onestitate si deschidere.
- Enumera nemultumirile, supararile si rezolvati-le pe rand, impreuna (“uite ce ma deranjeaza la comportamentul tau”), fa referiri la felul lui de a se manifesta, nu la persoana.
- Cere si ofera feed-back.
- Nu devia discutia de la problema in cauza.
- Nu favoriza aparitia sentimentului de vinovatie (“ai facut cutare lucru, iar ai spart…”).
- Nu presupune ca intelegi gandurile si sentimentele celuilalt, cauta sa afli de la el care sunt.
- Tonul vocii trebuie sa fie, pe cat posibil, calm, ferm si empatic.
- Da-i sansa celuilalt de a termina ce are de spus, nu intrerupe discutia brusc.
- Nu folosi un limbaj jignitor (epitete precum “prost”, “idiot”, “imbecil”, “incapabil”).
- Daca simti ca ai reactii impulsive, mai bine mergi in alta camera timp de 10-20 de minute si revii ulterior asupra discutiei sau o reiei in alta zi.
- E de preferat ca unele conversatii sa aiba loc pe teren neutru (la cafenea, in parc, la restaurant).
- Dupa ce spui ce te deranjeaza, precizeaza neaparat ceea ce doresti si vrei de la interlocutor. Cerintele trebuie sa fie specifice, clare, concrete (“vreau sa fii mai bun cu mine, adica sa-mi dai voie sa merg in parc cu prietenii sau sa ma lasi pe mine sa…”, “vreau sa fii mai tandru/a, adica sa ma iei mai des in brate”, “as dori sa ma intrebi si pe mine cand cumperi ceva, m-as simti mai…”).
- Exprimati-va nemultumirile clar, precis si cu exemple concrete (“cand tu ai facut X lucru, eu m-am simtit astfel…”).
- Nu incepe propozitia cu “tu esti…”, “tu faci…” deoarece ii provoci resentimente celuilalt, ci vorbeste la persoana intai (“eu simt”, “eu cred”, “eu ma simt in felul X, cand tu faci Y”).
- Poti sa-ti exprimi propriile nemultumiri dupa ce se discuta si se solutioneaza insatisfactiile celuilalt.
- E necesar sa intelegi fondul neimplinirilor si al sentimentelor celeilalte personae.
- E indicat sa empatizezi cu perspectiva celuilalt (copil, partener, coleg).




Sursa: Revista Psihologia azi, editia oct. 2007

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu